V létě přistála celá řada novinek, jimž pochopitelně dominují nové verze Flutteru a Dartu. Stejně tak si ale posvítíme na vymodlené oddělení komponent a markantní posun v code generation.
Pojďme na to.
Flutter 3.35 & Dart 3.9
S novým Flutterem přichází pár zajímavých zlepšení, které vývojářům ušetří čas i nervy. Web konečně dostal plnohodnotný hot reload – změny v kódu tak uvidíte okamžitě bez nutnosti znovu spouštět aplikaci.
Na Androidu zase přibyl widget SensitiveContent
, díky němuž lze snadno schovat citlivé části obrazovky při sdílení nebo nahrávání videa. Vylepšení se dočkalo také jádro a vykreslovací engine Impeller, což přináší rychlejší starty aplikací a lepší práci s grafikou, a na iOS se rozšířila kompatibilita s novými verzemi Xcode i funkcemi jako Live Text. Flutter navíc oficiálně integroval MCP server pro spolupráci s AI asistenty, kteří teď mohou lépe chápat kontext celého projektu.
Dočkali jsme se i dlouho očekávaného Flutter Widget Previewer. Jde o experimentální nástroj, který výrazně zjednodušuje práci s UI. Odteď si můžete vygenerovat náhled libovolného widgetu pomocí @Preview anotace, a ten se okamžitě vykreslí v separátním Chrome okně, zcela mimo běžnou aplikaci. Změny se pak při ladění aktualizují s hot reloadem, takže testování UI komponent (například napříč různými velikostmi, tématy nebo text‑scale faktory) je teď dálkově dostupné a extrémně rychlé. Tahle funkce je stále experimentální – API se může změnit, ale umožňuje mnohem pohodlnější iteraci a separaci UI od logiky celého projektu.
Dart se pak soustředí hlavně na bezpečnost a výkon. Přináší vylepšenou null safety, která odhalí víc chyb už při analýze kódu, a opravuje dlouho známou slabinu v typech vracených z getterů. Nástroje jako dart analyze nebo dart format se díky novému AOT spouštění načítají znatelně rychleji, což je při každodenní práci hodně znát.
Vylepšila se i správa závislostí. Nově je možné filtrovat balíčky importované přes git pomocí git tagů, s podporou vlastních formátů tagů, pokud obsahují číslo verze. Stejně jako Flutter má teď i Dart stabilní podporu MCP serveru, takže AI asistenti umí nabídnout chytřejší návrhy a řešení přímo v rámci vývoje.
Material a Cupertino decoupling
V posledním FFN jsme zmiňovali potenciální progress ohledně oddělení Material a Cupertino komponent do samostatných komponent. Nepředstavitelné se stává skutečností. Flutter tým bude aktivně pracovat na oddělení těchto design systémů do samostatných knihoven. Flutter se díky tomu stane univerzálnějším a ve svém “core” bude poskytovat univerzální základní widgety.
Více v umbrella issue zde https://github.com/flutter/flutter/issues/101479
Je jasné, že této změny se dočkáme nejdříve v roce 2026. Těšíte se?

Zrychlení build_runner
Build_runner je nástroj pro generování kódu v Dart/Flutter projektech. Dlouhodobě se řeší jeho pomalost, ale poslední týdny/měsíce přinesly velké optimalizace.
Po zrušení maker se teď poslední měsíce pracuje na zrychlení a optimalizaci build_runner
knihovny pro generování kódu. Na tom pracuje zejména David Morgan, a patří mu za to velký dík.

https://x.com/tenhobi/status/1935608371559932156
Po prvním updatu, který rozhodně není poslední, vidíme na projektech zhruba 10x zrychlení z 105 na 12 vteřin. To už je slušný upgrade. Pořád to není pod 1 vteřinu, což by za nás bylo dokonalé, ale budeme snít dál a doufat, že se dočkáme v budoucím updatu.
Jedna z dalších diskutovaných věcí je AOT kompilace builderů, což by mohlo přinést další zvýšení výkonu. K tomu je potřeba ještě pár změn, jako přestat používat dart:mirrors
v source_gen
balíčku. Zní to jako malá daň pro zrychlení generování, takže jsme pro všemi deseti.

https://x.com/__davidmorgan__/status/1955919090985447511
Na viděnou za měsíc. 🌙